Waarom venture building jouw innovatiestrategie moet zijn

Venture building, een steeds bekender wordend begrip. Maar wat is het eigenlijk? En hoe ga je er concreet mee aan de slag? In deel 1 van deze blogserie gaat Fortier Jan-Willem van Beek in op deze vragen.

Datum
3/1/2023
Leestijd

We weten allemaal dat technologie exponentieel verandert. Wie had bijvoorbeeld kunnen voorspellen dat e-commerce de winkels zou nekken. En de opkomst van elektrische auto's de infrastructuur compleet zou veranderen? Dit gegeven noemen we Martec's Law. De exponentiële groei die technologie doormaakt, is een direct afgeleide van de Wet van Moore, die voorspelt dat de capaciteit van computers zal verdubbelen, bij dezelfde kosten. Organisaties daarentegen kunnen deze snelheid maar moeilijk bijbenen. Veranderingen in gedrag en cultuur kosten tijd. Er zijn maar zoveel veranderingen in mensen, processen en technologie die een organisatie in een keer productief kan absorberen. Dit verklaart het grote gat tussen enerzijds de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt en hoe organisaties zich daaraan aanpassen. En ook de vrees dat een nieuwe partij die wel flexibel is, in het gat springt en misschien wel jouw organisatie overbodig maakt. Kijk maar naar de partijen die e-commerce snel wisten te omarmen en zo de winkels irrelevant maakten.

Venture building en nieuwe proposities

Het goede nieuw is dat je Martec’s Law niet als een bedreiging hoeft te zien. Ja, disruptie kan je business overvallen en je winstmarges aantasten, maar je kunt er ook bewust en proactief voor zorgen dat het gat op de Martec-grafiek niet te groot wordt. In het beheersen van Martec’s Law is het allereerst goed om te weten dat jij aan de knoppen draait om jouw organisatie sneller innovatiever te maken. Je kunt bijvoorbeeld meer agile gaan werken om zo wendbaarder te worden in het verbeteren van je bestaande producten. Je kunt ook een extra stap zetten en proposities op basis van state of the art technologie ontwikkelen die beter omgaan met de gewijzigde realiteit in je markt of sector. Dat betekent niet alleen je bestaande producten verbeteren, maar ook nieuwe producten in bestaande markten of bestaande producten in nieuwe markten ontwikkelen. Lastig? Ja. Maar niet onmogelijk!

Wat is venture building?

Wij geloven er heilig in dat venture building de route naar succes is. Je kunt echt vernieuwende innovatie nu eenmaal niet ‘inkopen’ in onze ogen of laten opknappen door externen, tenminste niet als je Martec’s Law echt wilt breken. Dan moet je ook zo ver willen gaan dat je zelf vuile handen durft te maken. De gedachte bij venture building is simpel. Je ontwikkelt naast je huidige organisatie nieuwe proposities, en eventueel verdienmodellen voor een nieuwe markt. Door het buiten de bestaande business te plaatsen, kun je je bevrijden van logge regels en structuren en nieuwe teamleden aantrekken met een ander DNA. Het resultaat: je lanceert meerdere speedboten. Onderweg zinken er ongetwijfeld een paar, maar de beste speedboten overleven en vormen de basis voor de toekomst van jouw bedrijf.

Succesvolle waardeproposities

En het kan. Elk bedrijf kan in potentie op eigen kracht succesvol waardeproposities ontwikkelen op basis van nieuwe technologie. Zelfs wanneer innoveren niet direct in je DNA zit en je je bedrijf nog niet hebt ingericht op het toekomstbestendig maken van je productportfolio, maar misschien nog terecht vasthoudt aan oude successen, het managen van voorspelbaarheid en het runnen van de machine die al tijden op dezelfde manier draait. Je moet er alleen wel de juiste stappen voor zetten en op een andere manier naar de wereld leren kijken. Download ons e-book om hiermee aan de slag te gaan. Let’s go!

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?
Wil je samen vooruit?
Neem contact op met
Jan-Willem

Geschreven door

No items found.
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.