De lokale markt bij de klant op de stoep

In een kleine twee maanden hebben we een eigen startup opgezet waarmee we lokale marktkooplui een nieuwe manier boden om hun producten te verkopen tijden de corona pandemie.

Forty &

Status

Zodra de corona-maatregelen versoepelden en mensen weer de markt bezochten werd onze oplossing minder relevant. Daarom besloten we ons initiatief te beëindigen.

Deliverables

Gevalideerd probleem; gevalideerde oplossing; concept design; landingspagina; bewijs van koopintentie

Bigger Picture

Toen de corona pandemie in 2020 uitbrak werden vele bedrijven en mensen geforceerd om digitale alternatieven te vinden voor veel bestaande producten en diensten. Door strenge maatregelen en angst voor het virus raakten ook lokale marktkooplui steeds meer klanten kwijt. Om hen in deze zware tijden te steunen begonnen we een online platform en afhaal– en thuisbezorging service, zodat ze hun verse producten konden blijven verkopen.

Uitdaging

Hoe kunnen we lokale marktkooplui helpen hun producten te verkopen tijdens de corona crisis?

Probleem

Op welk probleem focusten we ons?

Aan de hand van interviews en de Jobs-To-Be-Done methode brachten we problemen van marktkooplui in kaart. Daarnaast spraken we met marktbezoekers, gezien hun behoeften net zo belangrijk zijn. We kwamen erachter dat de vaste marktbezoekers nog steeds hun verse producten van de markt wilden kopen, maar dat veel van hen niet meer de markt durfden te bezoeken, omdat ze bang waren niet altijd 1,5 meter afstand te kunnen houden. Tegelijkertijd hadden de meeste kooplui geen alternatieve verkoopkanalen, waardoor ze vast zaten aan een marktplein waar steeds minder bezoekers op afkwamen.

Oplossing

Met welke oplossingen kwamen we?

We bedachten de zogenaamde ‘Marktbox’ service: een doos gevuld met verse producten van de markt in Utrecht dat via een fietskoerier bij klanten aan huis wordt bezorgd, op een corona verantwoorde manier. We dachten meerdere versies van de Marktbox uit en vroegen marktbezoekers wat ze vonden van de verschillende concepten. De inzichten van deze gesprekken gebruikten we om een eindversie van de Marktbox te ontwerpen.

No items found.
Simulatie

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Het was vrij duidelijk dat onze oplossing tijd-gevoelig zou zijn en daarom besloten we de stimulatiefase over te slaan en meteen door te gaan naar een pilot. Tijdens de pilot wilden we er achter komen of we een levensvatbare en duurzame oplossing konden neerzetten. Als eerste stap bouwden we een website en begonnen we de Marktbox te verkopen. Samen met de marktkooplui en onze bezorgpartner, ‘De Fietskoerier Utrecht’, regelden we alle operationele zaken. We stelden doelen op, namen interviews af, stuurden vragenlijsten uit onder klanten en maakten een business case om te zien of de startup wel levensvatbaar zou zijn.

Pilot

Hoe ging de test met het MVP?

Om richting de 40% te blijven groeien – het percentage mensen dat zegt dat je dienst onmisbaar is geworden in hun dagelijks leven – deden we meerdere experimenten. Elke week bedachten we een nieuw experiment zoals ‘social sharing’ campagnes, een aanscherping van onze positionering en een weggeef-campagne, om ruimte voor groei te vinden.

Groei

Hoe reageerde de doelgroep op de oplossing?

Om richting de 40% te blijven groeien – het percentage mensen dat zegt dat je dienst onmisbaar is geworden in hun dagelijks leven – deden we meerdere experimenten. Elke week bedachten we een nieuw experiment zoals ‘social sharing’ campagnes, een aanscherping van onze positionering en een weggeef-campagne, om ruimte voor groei te vinden.

Tot hier

Toen de corona-gerelateerde cijfers gunstiger werden, begonnen ook de regels soepeler te worden en durfden meer mensen weer naar de markt te gaan. Dit betekende dan ook dat onze service langzaam maar zeker minder relevant begon te worden. Daarom besloten we uiteindelijk om te stoppen met ons initiatief.

Meer weten?
Vrijblijvend sparren?

Kom maar door met die uitdagingen!

Neem contact op met
Jan-Willem
Team
Forty team

Jan-Willem van Beek

CEO

Sacha Boekelder

Innovation strategist & junior partner

Owen Thijssen

Service/UX designer
In samenwerking met
Terug naar overzicht
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.