Samen met SIDN ontworpen we een propositie voor IRMA, een nieuw ontwikkeld elektronisch identiteitsplatform voor dienstverlenende organisaties.
We hebben een nieuwe propositie bedacht en gevalideerd waarmee SIDN nieuwe klanten probeert aan te trekken.
De markt voor elektronische identificatie vraagt om meer aandacht voor privacy en veiligheid. IRMA is een gedecentraliseerd en veilig identiteitsplatform waarmee mensen zelf kunnen beslissen welke informatie zij willen delen met een organisatie. Op deze manier beschermen we de privacy van burgers en boeken we vooruitgang in het tegengaan van identiteitsfraude.
Het startpunt van dit project was een oplossing waarbij een duidelijk probleem en doelgroep ontbrak. SIDN biedt organisaties toegang tot IRMA, een gedecentraliseerd elektronisch identiteitsplatform. De propositie was echter grotendeels gebaseerd op hypotheses. Om erachter te komen of het platform een daadwerkelijke behoefte en doelgroep zou dienen, hebben we organisaties uit de semi-publieke sector en leveranciers van oplossingen geïnterviewd. Uit de uitkomsten bleek dat ze vooral bezorgd waren over de privacy en veiligheid van hun gegevens.
Op basis van de inzichten uit de interviews met de doelgroep hebben we ons oorspronkelijke Lean Canvas opnieuw vormgegeven. Dit hielp ons om een eerste propositie te definiëren. De propositie werd vervolgens voorgelegd bij de doelgroep en aangescherpt op basis van de feedback. Uiteindelijk kwamen we tot een nieuwe propositie voor IRMA die nu wordt gebruikt op de website van SIDN.
Kom maar door met die uitdagingen!
Sacha Boekelder
Jan-Willem van Beek