Een Nederlands mediabedrijf werkt aan een nieuwe applicatie om podcasts en radio te luisteren. De grootste vraag die ze zichzelf stelden was of er behoefte is aan meer interactie met en tussen luisteraars.
De hypothese dat meer interactie wenselijk is werd afgewezen in de experimenten. Wel vonden we behoefte aan ‘verbinding’.
Er is een groot aanbod van platforms die het luisteren van podcasts en live-radio faciliteren, zoals Spotify, Podimo en Apple Podcasts. Om van het nieuwe concept een relevant platform te maken, moet er naast gratis aanbod, ook rekening worden gehouden met andere behoeftes van gebruikers. Iets waar andere apps niet in voorzien is de interactie tussen luisteraars en makers; een richting die het onderzoeken waard is.
Volgens de Product Owners werden nog niet alle behoeftes van de luisteraar goed bediend door het huidige aanbod aan luister-platformen. Het probleem zou zijn dat ze zich graag verbonden voelen met de maker maar er weinig mogelijkheid is tot directe interactie. De vraag is of deze behoefte er ook echt zit, aangezien makers dit al oplossen met andere kanalen zoals twitter, instagram en soms e-mail.
Een van de potentiële oplossingen was om de luisteraar een voice-message te laten sturen naar de maker. Daarnaast hebben we nog 11 andere ideeën bedacht die in bepaalde mate een versterkte verbinding tussen de luisteraar en de maker zouden moeten faciliteren. In het eerste experiment hebben we de behoeftes onderzocht omtrent ‘content luisteren’ met exploratieve interviews en in het tweede experiment hebben we de oplossingen voorgelegd aan de luisteraars en makers met een prototype.
Een hele hoge mate van interactie bleek echter niet wenselijk te zijn voor de doelgroep. Je verbonden voelen met de maker was, in de meeste gevallen, wél belangrijk om voor luister-content te kiezen. Uit de experimenten kwam een meer kansrijke richting: kunnen we gebruikers ondersteunen met het ontdekken van nieuwe podcasts of programma’s? Een strategie die zich focust op aanbod presenteren en ondersteunen in het keuzeproces, bleek een interessantere richting te zijn voor dit platform om een unieke waarde te bieden aan hun doelgroep.
Kom maar door met die uitdagingen!
Sacha Boekelder