Veel kinderen tussen de 9 en 12 jaar gebruiken een smartphone om met elkaar te praten en hun tijd te verdrijven. Samen met een mediabedrijf zochten we naar een passende vorm om leerrijke content aan te bieden.
De resultaten van het innovatieproces hebben geleid tot een geprioriteerde lijst van wenselijke onderdelen en interactie-features.
Kinderen worden steeds vaker verleid door verslavende apps als TikTok en Youtube. De vorm en content zorgen ervoor dat ze zich hier lang mee bezig kunnen houden. Het mediabedrijf waar wij mee samenwerken ziet dat ze hun doelgroep verliezen aan deze alternatieven, terwijl deze alternatieven vaak geen meerwaarde (willen) bieden aan de kinderen en hun opvoeding.
De vorm waarop de content in de app van dit mediabedrijf wordt aangeboden sluit niet aan op de verwachtingen en de wensen van hun jonge doelgroep. Hierdoor haken ze sneller af, komen ze minder vaak terug naar de app en praten ze er niet over met hun vrienden. Dat terwijl de inhoud van deze aanbieder van hoge kwaliteit is en uiteindelijk voordeliger is omdat er leerrijke en cultureel diverse content te vinden is.
Het vooronderzoek leidde tot meer dan 80 ideeën. Deze bestonden uit een aantal nieuwe features in de app, waarvan een deel al door concurrentie aangeboden werd en andere volledig nieuw waren. Ook waren er veel richtingen die de interactie tussen de gebruiker en de app konden verhogen, van passief kijken naar actief meedoen en bekend raken met de inhoud.
In een kwalitatief onderzoek lieten we een prototype zien waarin de doelgroep 6 verschillende richtingen kon uitproberen en evalueren. Met de inzichten hiervan hebben we een spel gecreëerd voor de doelgroep om ze zelf te laten bepalen wat precies belangrijk was in het herbouwen van deze app. Er was een duidelijke voorkeur voor spelletjes spelen en interactief nieuws beleven. Daarnaast was ‘passief kijken’ wenselijk (gewoon een serie afspelen bijvoorbeeld) en het makkelijk opslaan en doorsturen van filmpjes naar vrienden.
Kom maar door met die uitdagingen!
Sacha Boekelder