De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 7 waarin Fortiers Owen Thijssen en Sacha Boekelder aan de slag gaan met propositie ontwikkeling.
Wat is een waardepropositie?
Je hebt nu inzicht in het belangrijkste probleem van jouw gebruiker, maar hoe vertaal je deze naar een propositie waar iedereen voor in de rij staat? Voor het antwoord daarop is het eerst belangrijk te bepalen wat een propositie precies is. Een propositie is de waarde die je levert met een product of dienst in de ogen klant van je gebruiker. Een voorbeeld: voor NOC*NSF ontwikkelden we de propositie ShuffeSports als antwoord op de uitdaging: hoe krijgen we meer jongeren in beweging? Om die vraag te beantwoorden, interviewden we jongeren om te achterhalen waarom zij nu niet sporten. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat sommige jongeren sport te competitief vinden. De groepsdruk is groot, het zelfvertrouwen laag. Ze willen wel sporten, maar alleen als het leuk is, en zonder druk. Met deze inzichten bedachten we in creatieve sessies de propositie ShuffleSports. Daarbij mixen we bestaande sporten - zonder ze te matchen. Denk aan trampoline fitness, glowcurl hockey of obstacle voetbal. Door de behoeftes van de jongeren te achterhalen, leverden we waarde voor een doelgroep die eerder niet in beweging wilde komen.
Het Lean Canvas
De Jobs to be Done-methode uit het vorige hoofdstuk vormt de basis van je propositie-ontwikkeling. Zonder duidelijk omschreven jobs kan je met je venture niet raak schieten en weet je niet voor wie je je propositie ontwikkelt en waarom. Maar waarde kan ook geleverd worden door het specifieke kanaal dat je kiest, de prijs die je plakt op je product of dienst, de bijzondere doelgroep die je bedient of het verdienmodel dat je kiest. Om die verschillende facetten (doelgroep, kosten, voordeel, etc) verder uit te diepen loont het om in deze fase met je team eerst een zogenaamde Lean Canvas sessie te organiseren om je aannames te verzamelen en ideeën op te doen voor propositie-ontwikkeling. Het Lean Canvas is een aanpassing van het Business Model Canvas en is speciaal ontworpen voor ondernemers en start-ups. Het canvas richt zich onder andere op problemen, oplossingen, key metrics en concurrentievoordelen. Het canvas brengt zo alle informatie visueel samen in één canvas, zodat je kan analyseren zonder afleidende details. Je verspilt kortom geen tijd, energie, en geld en vindt direct de aanknopingspunten voor de ontwikkeling van goede en inspirerende proposities.
Aan de hand van het Lean Canvas is het vervolgens de uitdaging om onderscheidende inzichten te zoeken en uit te diepen. Wat zijn de problemen van je klanten? Waar liggen ze wakker van? Hoe kun je hun leven veraangenamen? Ook onderzoek je belangrijke aspecten van je product of markt, zoals klant, business, kaders en customer journeys. Welke zijn het belangrijkst? Met welke moet je nu aan de slag, welke parkeer je even? Gebaseerd op de keuzes die je in de definitiefase maakt, ontwikkel je vervolgens in creatieve sessies ideeën die in lijn zijn met je overall strategie en die je belangrijkste inzicht en vraagstuk oplossen. Je spreekt in deze fase vooral je intuïtie aan om tot vernieuwende creatieve inzichten en ideeën te komen. In de laatste fase kies je je sterkste idee en werk je dat uit in functionaliteiten en concrete schetsen van het eindproduct. Succes!
Meer weten over venture building? Download ons e-book!
Kom maar door met die uitdagingen!