De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 4 waarin Fortier Rosa Hendrikx vertelt over het belang van behoeftes en problemen voor propositie ontwikkeling.
Laten we eerlijk zijn: relevant blijven als organisatie is moeilijker dan ooit. Consumenten verzuipen steeds meer in het enorme aanbod van producten en diensten. Om op te vallen wordt het onderscheidende karakter van jouw product, dienst of ervaring steeds belangrijker. Daarnaast wil je natuurlijk ook niet iets ontwikkelen waar niemand op zit te wachten.
Want dat is een reëel probleem: organisaties die een goed idee hebben, dit zo snel mogelijk willen ontwikkelen en dan ontdekken dat consumenten helemaal niet geïnteresseerd zijn in hun product.
Jobs to be Done-methode
Succesvolle startups weten dit maar al te goed. Ze rammen op de deur van de gevestigde orde omdat ze weten dat het gaat om het oplossen van problemen of het vervullen van behoeftes bij eindgebruikers en vooral niet om verliefd te worden op hun eigen oplossing. Echt succesvolle disruptors boren deze behoeftes aan door klanten een betere ervaring aan te bieden met bijvoorbeeld het gebruiken van een fiets (Swapfiets), het luisteren naar muziek (Spotify) of het boeken van een vakantieverblijf in iemand anders huis (AirBnB). Ze beseffen dat consumenten eigenlijk helemaal geen product kopen om het product zelf, maar wel omdat ze een probleem hebben. En een taak, ‘een job’ die ze moeten uitvoeren om dat probleem op te lossen. Het identificeren van de taken waarvoor mensen jouw product inhuren is de basis van de door Clayton Christensen geïntroduceerde Jobs to be Done-theorie. Volgens Christensen kopen klanten geen producten en diensten – ze willen vooruit komen in hun leven en gebruiken daartoe bepaalde producten en diensten.
Die vooruitgang wordt een ‘taak’ genoemd – datgene wat mensen willen bereiken of gedaan krijgen in bepaalde omstandigheden en waarvoor ze producten en diensten ‘inhuren’: een tandenborstel voor een frisse adem en Snapchat om ongegeneerd – en vooral zonder pottenkijkers – lol te maken met vrienden.
Voorbeelden jobs to be done
Door je ook te focussen op de belangrijkste jobs to be done van jouw gebruiker, maak ook jij de weg vrij naar succesvolle innovatie. Dat biedt het perfecte startpunt om iets echt waardevols te creëren. Want uiteindelijk willen klanten geen magere yoghurt, maar gebruiken ze dat product voor de echte achterliggende taak: afslanken en geaccepteerd worden, net als tieners in het geval van Snapchat geen sociale-media-account willen, maar wel hun leven willen delen met hun allerbeste vrienden zonder inmenging van hun ouders en zonder vrees voor misbruik. Vind dus het probleem van je doelgroep, de oplossing is vaak het probleem niet.
De komende weken delen we tips om aan de slag te gaan met de Jobs to be Done-methode.
Meer weten over de stappen voor venture building? Download ook ons e-book voor meer tips.
Kom maar door met die uitdagingen!