Voor de vierde aflevering van De Zebra Show interviewen we een zebra Daan Donkers, mede-oprichter van HospiHousing. Met zijn onderneming zoekt hij naar manieren om groei en impact te combineren en het probleem van woningnood onder studenten aan te pakken.
Maar hoe zorg je voor een financieel gezond model zonder je kernwaarden uit het oog te verliezen? En hoe kan het dat er in de markt nog nauwelijks duidelijke oplossingen zijn voor problemen waar veel mensen sterk behoefte aan hebben? In deze aflevering duiken we in het verhaal van een ondernemer die aan de vooravond staat van een grote groei. We delen de lessen en onzekerheden die zelfs na een succesvolle eerste pilot blijven bestaan.
Daan Donkers zag tijdens zijn studententijd hoe moeilijk het was voor medestudenten om woonruimte te vinden. Tijdens zijn uitwisseling in Colombia woonde hij bij een oudere dame, wat hem inspireerde tot het concept van hospita verhuur.
“Het was een geweldige ervaring, zowel sociaal als praktisch”
Terug in Nederland besloot Daan met zijn co-founders Maurits Barendrecht en Joost Bokkers het probleem aan te pakken. Ze onderzochten waarom eerdere initiatieven voor hospita verhuur mislukten en ontdekten dat er nog steeds veel overheidssteun was, zoals belastingvoordelen en vergunningvrije verhuur.
“We wilden weten wat er fout ging en hoe wij het beter konden doen”
De eerste pilot was intensief en leerzaam want het maken van de eerste match kostte de mannen ongeveer twintig uur werk. Maar de resultaten waren bemoedigend en het bevestigde hun vermoeden dat er behoefte was aan hun dienst. Het was dan ook een groot moment toen de eerste mail van een geïnteresseerde hospita binnenkwam. Het was de bevestiging dat hun idee werkte en er een markt voor was.
Ondanks de vroege successen waren er ook uitdagingen. “Het vinden van voldoende verhuurders was moeilijker dan verwacht,” zegt Daan. Bij een vraag en aanbod propositie geldt vaak dat één van de partijen de bottleneck vormt. Het is waardevol om te ontdekken waar die bottleneck zit en je daarop te richten. Een van de belangrijkste lessen voor Daan en zijn team was het belang van communicatie en verwachtingsmanagement. “We ontdekten dat veel verhuurders zich zorgen maakten over de verplichtingen en risico’s van verhuur. Door hier duidelijk en transparant over te zijn, konden we veel zorgen wegnemen,” vertelt Daan.
HospiHousing is nu actief in meerdere steden en blijft groeien. Op dit moment staat de teller op 30.000 kamerzoekers en ongeveer 2.500 geregistreerde hospita's. Ze blijven innoveren en zoeken constant naar manieren om hun proces te verbeteren en meer impact te maken. HospiHousing is op missie om hospita verhuuur weer normaal te maken in Nederland.
“Onze droom is dat hospita verhuur een vanzelfsprekend onderdeel wordt van de Nederlandse woningmarkt.”
Daan deelt enkele belangrijke lessen die hij heeft geleerd:
Deze podcast biedt inzichten voor iedereen die zich bezig houdt met innovatie en ondernemerschap. Of je nu een manager bent die op zoek is naar groei of een ondernemer bent die impact wil maken.
Laat je inspireren door de uitdagingen en successen van Daan Donkers en HospiHousing en pas deze lessen toe op je eigen innovatieve reis.
Kom maar door met die uitdagingen!