De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 8 waarin Fortiers Owen Thijssen en Sacha Boekelder de beste ideeën delen voor het bedenken van waardeproposities.
Bij Forty organiseren we regelmatig creatieve sessies om snel een zo breed mogelijke selectie aan ideeën en oplossingsrichtingen in kaart te brengen voor het belangrijkste probleem van onze potentiële gebruikers. Dat is niet alleen leuk, maar ook nuttig. Je haalt binnen no-time een hele rits ideeën op. En alles komt op een flipover of whiteboard te hangen, dus niets verdwijnt in een la. Wil je ook zo’n sessie organiseren? Er bestaan vele verschillende brainstorm oefeningen die je kunt toepassen. We geven je graag twee voorbeelden uit onze praktijk: ‘Hoe Kunnen We’ en de ‘Crazy 8’s’.
Brainstorm waardepropositie: Hoe Kunnen We?
Het stellen van de vraag ‘Hoe Kunnen We? (HKW) is een krachtige manier om een team te helpen met het bedenken van zoveel mogelijk ideeën tijdens een creatieve sessie. Deze HKW’s stellen we op met behulp van de gevonden behoeftes en problemen van de doelgroep. In deze fase is kwantiteit belangrijker dan kwaliteit, want uiteindelijk kun je uit een grote hoeveelheid ideeën de beste selecteren. De sleutel om dit te doen is je af te vragen hoe je de verschillende behoeftes van je doelgroep kan vervullen. Als uit je onderzoek bij HEMA blijkt dat mensen vaak geen BH kopen omdat ze onzeker zijn over de maat, weet je dat ‘meer zekerheid verschaffen’ een behoefte is. Je stelt dan een HKW op als volgt: ‘Hoe kunnen we HEMA klanten meer zekerheid verschaffen in het kopen van een BH?’. Antwoorden hierop zijn kansrijke ideeën voor een eventuele oplossing.
Waardepropositie ontwikkelen: Crazy 8's
Crazy 8’s is ook een goede methode om ideeën te genereren. Het werkt als volgt. Om te beginnen krijgt iedereen een vel papier dat in acht secties is verdeeld. In de loop van acht minuten probeert iedereen acht unieke ideeën voor het probleem of de behoefte te bedenken. Waarom acht? Omdat je jezelf pusht om verder te denken dan je eerste, tweede of zelfs derde idee, en je aan het einde van de rit zoveel mogelijk opties kunt overwegen.
Als de acht minuten om zijn, hang je alle schetsen op aan de muur en bespreek je ze. Iedereen - of het nu de designer, de klant of de manager is - mag iets toevoegen aan de ideeën. Door de ideeën door verschillende lenzen te bekijken, krijg je een totaalbeeld van de oplossingsrichting. Vervolgens krijgt iedereen drie stickers om op zijn of haar favoriete idee te plakken, ook wel bekend als dot-voting. Soms is er een duidelijke voorkeur, soms zijn er delen van een paar ideeën die het beste gecombineerd zouden werken. De uiteindelijke selectie maak je door te kijken naar de impact van de oplossing op het probleem van de doelgroep.
Vragen waardepropositie
Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
- Lost de oplossing hun belangrijkste vraagstuk op?
- Wordt je doelgroep er blij van?
- Is je oplossing haalbaar en ben je niet afhankelijk van derden?
- Is je oplossing echt uniek? Bestaat het al niet op de markt?
Door je continu bewust te zijn van je gebruiker, je eigen middelen en de markt en eerlijk de kritische vragen te beantwoorden die er bij jou en je team opkomen, ontwikkel je oplossingen die er echt toe doen en waarde toevoegen. Wil je hier meer over weten? Download dan ons e-book!
Kom maar door met die uitdagingen!