De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 9 waarin Fortier Jan-Willem van Beek vertelt over het belang van een financieel groeimodel.
Mooi, je weet nu hoe je waarde creëert voor je klant, maar je hebt ook waarde voor jezelf nodig. Financiële waarde. Want juist in deze fase is het belangrijk niet te gefascineerd te raken door je oplossing, maar vooral te kijken wat de marktpositie van je onderneming is. Welke marge kun je maken? In Nederland zijn we al snel in de ban van een oplossing, maar daarna gebeurt er weinig meer aangezien er minder interesse is in de markt. Terwijl je daar, zeker in het begin, juist heel erg op moet focussen om te kunnen groeien. Denk dus juist nú na over je financiële groeimodel. Je doelen, hoop en dromen voor je venture. Over hoe je je geld wilt verdienen en vooral ook: tegen welke prijs?
Hoe ontwikkel je een financieel groeimodel?
In het maken van een dergelijk financieel groeimodel, zijn allereerst twee zaken belangrijk:
1. Zorg voor een glasheldere verre stip aan de horizon.
2. Bepaal de mijlpalen op weg naar die stip.
Waarom een verre stip op de horizon?
Toen Jeff Bezos in 1994 op zoek was naar 300.000 dollar om Amazon in leven te houden, spiegelde hij zijn investeerders voor dat in 2000 dit aandelenpakket minimaal 60 miljoen en anders wel 100 miljoen waard zou zijn. Het werd uiteindelijk 1 miljard dollar. Durf te dromen. Groot, groter, grootst. Juist bij het ontwikkelen van je financiële groeimodel wil je je pijlen hoog richten, je ambitie laten spreken en de mensen vinden die die ambitie met jou waar gaan maken.
Wat is een BHAG?
Kies dus een gedurfd doel. Of zoals Jim Collins het in zijn boek Good to Great noemt, bepaal je Big Hairy Audacious Goal (BHAG) ofwel het grote, gewaagde, gedurfde doel. Zo’n BHAG geeft een duidelijk en ambitieus doel aan binnen een bepaalde tijd. Het is ambitieus maar niet over de top, duidelijk en meetbaar. Het zet ‘alle neuzen dezelfde kant op’. Het heeft een duidelijk eindpunt, zodat de organisatie weet wanneer ze het doel heeft bereikt. Het fungeert als katalysator voor de teamgeest. Het spreekt tot de verbeelding. En trekt de juiste mensen aan. John F. Kennedy formuleerde de perfecte BHAG toen hij zei: ‘We will put a man on the moon. Before the end of this decade. And we will return him safely.’ Maar ook Volvo deed dat door te zeggen dat er in 2020 geen verkeersdoden meer zullen vallen in relatie tot hun auto’s. Een BHAG geeft je de focus, en laat je nadenken over hoe je daar kunt komen.
Hoe ontwikkel je een BHAG?
Stap 1: Schrijf je waarden en sterke punten op: Wat zijn je kernwaarden? En waar blink je in uit?
Stap 2: Benoem wat de wereld nodig heeft. Welke impact wil je behalen met je startup?
Stap 3: Maak combinaties van stap 1 en 2. Zou het niet geweldig zijn als we …. zouden bereiken?
Doe je dit goed, dan heb je een aansprekende stip op de horizon, je eigen Mount Everest. Veel mensen dromen ervan om de Mount Everest (of het equivalent daarvan) op te klimmen. Degenen die het doen, maken een plan. Langs de weg passeren ze een reeks kampen: tussenliggende mijlpalen die significante veranderingen in het terrein markeren. Dan is het een kwestie van de nadruk leggen op de volgende dag en, belangrijker, de eerste en de volgende stappen, dan gaat het om aanpassingen onderweg maken naargelang de bergomstandigheden dat van je vragen. Hoe je die tussenliggende mijlpalen bepaalt, vertel ik in het volgende blog.
Nu al meer weten? Download dan ons e-book.
Kom maar door met die uitdagingen!