Het opstellen van aannames

De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 11 waarin Fortier Fay de Grefte vertelt over het opstellen van aannames.

Datum
21/3/2023
Leestijd

In de vorige blogs hebben we je meegenomen in hoe je in korte tijd je propositie en financieel model voor je venture uitwerkt. Je bent concreet geworden in de manier waarop het product moet werken en hoe je geld wilt verdienen. Nu is het tijd om de verschillende onderdelen van je propositie systematisch te valideren. En dat is nodig, want ook al heb je op basis van de behoeftes van je doelgroep een propositie ontwikkeld, met de oplossing die je hebt bedacht, doe je – bewust of onbewust – allerlei aannames over het verwachte gedrag van je gebruikers, de markt of je businessmodel. Je verwacht dat mensen op je oplossing zitten te wachten, maar is dat echt wel zo? En is de markt wel echt zo groot als je op papier hebt bedacht? En kun je het eigenlijk wel maken met de mensen en de resources die je hebt? Juist daarom is het nu zaak te starten met het bepalen van de aannames die jij hebt over hoe jij en de doelgroep jouw oplossing ziet en gebruikt.

Aanname matrix
Het opstellen van aannames om deze vervolgens te valideren, is de manier om grote onzekerheid in een venture te managen. Hoe innovatiever je propositie, des te groter de onzekerheid en daarmee de noodzaak om de meest risicovolle aannames te valideren voordat je all-in gaat.

Je meest risicovolle aannames zijn de eerste aannames die je wilt valideren. Om te bepalen welke dit zijn, maak je gebruik van een aanname matrix. Aannames kunnen betrekking hebben op:

Feasibility: kunnen we het maken?

Viability: is het levensvatbaar?

Desirability: willen mensen het hebben?

De meest risicovolle - degene met de meeste impact op je product, markt of doelgroep en waar je nog het minst over weet - test je als eerste door middel van een hypothese die je eraan verbindt. Als deze wordt verworpen, valt je oplossing namelijk uit elkaar en moet je terug naar de tekentafel.

Voorbeeld aanname
Stel je voor dat je een nieuw platform wilt bouwen om podcasts te verzamelen, categoriseren en aan te bieden aan luisteraars. Je wilt daarin ook een functionaliteit bouwen zodat luisteraars kunnen reageren op een bepaalde aflevering. Je gaat er dan dus al vanuit dat mensen willen reageren als ze iets hebben geluisterd. Deze aanname heeft veel invloed op het succes van deze feature. Je meest risicovolle aanname is dus: Mensen die een podcast aflevering hebben geluisterd, willen hier op reageren. Dit kan je vervolgens valideren (of invalideren) met een onderzoek.  Nadat je een aanname voldoende hebt gevalideerd ga je door met de volgende meest risicovolle aanname, totdat er uiteindelijk geen aannames meer over is.

Hoe stel ik een aanname op?
Wees vooral eerlijk en kritisch naar jezelf, hoeveel baseer je op je eigen onderbuikgevoel en enthousiasm Hoe zeker ben je van je zaak dat je doelgroep echt zit te wachten op jouw oplossing? En: maak je aannames altijd expliciet. Voorkom ruis op de lijn en laat je gebruiker niet wegglippen door meerdere antwoordopties te geven. Eens of oneens, meer smaken zijn er niet. Succes!

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?

Geschreven door

No items found.
Podcast luisteren?
Check hem op je favoriete medium
Vrijblijvend sparren?

Kom maar door met die uitdagingen!

Bel met
Sacha
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.