De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 3 waarin Fortier Ruben Verbaan vertelt over het bouwen van een succesvol team voor venture building.
Als innovatieverantwoordelijke ben je altijd op zoek naar het perfecte team om succesvol op eigen kracht een innovatief product of een innovatieve dienst te produceren. Want je weet: mensen maken of breken innovatie. Sterker: er zijn weinig andere ‘zakelijke’ initiatieven zo sterk afhankelijk van de ‘juiste’ mensen als innovatie. En waar je er met het verbeteren van bestaande innovatie er misschien wel uitkomt met je bestaande team, heb je voor meer radicale innovatie zoals gezegd ook rafelrandzoekers nodig, tegen-de-stroom-in-zwemmers, irritante status-quo-tarters. Toch weet niet elke organisatie hoe ze een goed venture building team moet samenstellen - of hoe ze dat tot een succes kan maken.
Hoe bouw je een team voor venture building?
Wat daarbij helpt is te realiseren dat het hoofddoel van het team is om onzekerheid te managen en te kijken waar de gevaarlijkste aannames zitten over een product of propositie en die te testen en te valideren. Je ideale team onderzoekt kortom onzekerheden door gebruik te maken van uiteenlopende kennis en vaardigheden. Dit vereist speciale expertise en ervaring. Maar ook een oplossingsgerichte mindset: met energie en enthousiasme door moeilijke momenten heen navigeren, zonder je blind te blijven staren op één oplossing.
En hoewel het misschien een strategisch voordeel kan opleveren om een venture met interne teamleden te ontwikkelen - zij kennen immers je organisatie al - is het meestal een uitdaging om interne teamleden met voldoende expertise te vinden. Zo is het belangrijk dat je teamleden een zeer ondernemersgerichte mentaliteit hebben. Innoveren is kansen zien en grijpen, niet stilzitten en wachten tot iets moois voorbij komt, maar zelf je toekomst zelf vormgeven. Iedere dag weer.
Proposities ontwikkelen – intern of extern
Innoveren is ook een groepsproces, je werkt schouder aan schouder naar een eindresultaat, dat hopelijk ook wordt omarmd door je eindgebruiker. Omdat je snel werkt, is het belangrijk dat je luistert en openstaat voor elkaars input.
Je team moet ook altijd de belangen van de eindgebruiker scherp voor ogen houden en zich continu afvragen: is de eindgebruiker gebaat bij de beslissingen die het team neemt?
Dit wetende is het niet vanzelfsprekend dat je huidige team dit kan. Kijk kritisch welke expertise je nog mist, en of je deze kennis extern wilt toevoegen. Je venture krijgt pas waarde als het echt een probleem van je klant oplost en je het kunt omzetten in een goedlopend verdienmodel. Met dat doel voor ogen bouw en versterk je je team - intern en extern. Succes!
Meer weten over de stappen voor venture building? Download ook ons e-book voor meer tips.
Kom maar door met die uitdagingen!