Identificeer je One Metric That Matters

De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 17 waarin Fortier Matthijs Wijnands vertelt over je groeistrategie en je One Metric That Matters.

Datum
6/6/2023
Leestijd

Bepaal je groeistrategie met de One Metric That Matters
The One Metric that Matters, ook bekend als OMTM, is een krachtig concept in de wereld van venture building. Het verwijst naar de belangrijkste metric waarop je je moet richten om je groeidoelen te bereiken. Het AAARRR-framework uit de vorige blog biedt houvast in het vinden van je OMTM. Het beschrijft de zes fases van je verkoopproces: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention en Referral. Door de prestaties op elk van deze momenten in de funnel te volgen, krijg je inzicht in waar je succesvol bent en waar je mogelijk moet verbeteren.

Is je grootste bottleneck bijvoorbeeld de overgang van acquisition naar activation? Dan is de drempel naar de eerste stap wellicht te hoog, oftewel: je One Metric That Matters (OMTM). Het ene obstakel dat nu je aandacht verdient omdat het je groeispurt op dit moment het meest in de weg zit. Het mooie is, het op deze manier identificeren van je OMTM biedt niet alleen de broodnodige inzichten, maar maakt het ook gemakkelijker om zinvolle experimenten te ontwerpen en uit te voeren, omdat je weet waarop je je moet concentreren. De langetermijnfocus is daarbij altijd je North Star Metric (NSM) uit blog 15. Dit is de richting waar je naartoe gaat, en alle beslissingen en OMTM’s moeten je helpen om bij die NSM te komen. Stel je voor dat je op weg bent naar die noordster, maar dat er plotseling een berg in je weg staat. Je moet een ander kortetermijndoel bedenken om die berg te overwinnen. Dit zou bijvoorbeeld je OMTM voor een maand kunnen zijn.

Voorbeeld  
Een voorbeeld om het te verduidelijken. Wij hebben de Forty Hub opgezet om samen met andere creatieve wereldveranderaars op een inspirerende plek te kunnen werken. Mensen bewust maken van de voordelen van zo’n ruimte creëert de Awareness die we nodig hebben. Vervolgens hebben we een website waar mensen ons kunnen vinden en zijn we actief op LinkedIn. Zo genereren we een hoeveelheid views per week, de Acquisition.

Groeien met de One Metric that Matters
Bepaal eerst waar de grootste bottleneck zit in je Pirate Metrics Funnel. Als je de juiste gegevens nog niet hebt, doe het dan op basis van wat je wel weet. Formuleer een smart doel op basis van je OMTM, bijvoorbeeld: ik wil 100 views per week generen voor mijn website de komende 2 maanden. Dit vormt de basis voor de experimenten die je kunt uitvoeren om je OMTM je halen. Hoe je dat doet, legt Matthijs uit in de volgende blog.

Meer weten? Download ons e-book!

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?

Geschreven door

No items found.
Podcast luisteren?
Check hem op je favoriete medium
Vrijblijvend sparren?

Kom maar door met die uitdagingen!

Bel met
Sacha
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.