Kies en ontwerp je experiment

De komende maanden delen we in een blogserie onze belangrijkste venture building lessen. Hieronder deel 12 waarin Fortier Fay de Grefte vertelt over het kiezen van relevante experimenten om je aannames te valideren.

Datum
28/3/2023
Leestijd

In de vorige blog beschreven we hoe je met de door jou bedachte propositie – bewust of onbewust – allerlei aannames over het verwachte gedrag van je gebruikers, de markt of je businessmodel doet. Je verwacht bijvoorbeeld dat mensen er op zitten te wachten, maar is dat echt wel zo? Het is belangrijk om deze aannames te valideren met laagdrempelige experimenten. Zo kun je er zeker van zijn dat je met jouw innovatie iets creëert wat er echt toe doet.

Voorbeeld experiment
En het mooie is, die experimenten kun je zo kort cyclisch en klein opzetten als je maar wilt. Als wij samen met onze partners een idee hebben voor een nieuwe venture, bouwen we soms niet meer dan een fake landingspagina. Als mensen daarop klikken, krijgen we direct een indicatie van de interesse. Dat principe klinkt simpel, maar het is moeilijk om de verleiding te weerstaan om niet alles eerst tot in detail uit te werken en maanden te bouwen. Natuurlijk stel je liever geen mensen teleur met een onaf product, maar je wilt ook geen half jaar werken aan een totaal ongewenste feature met alle bijbehorende kosten.

Bovendien: door snel iets te bouwen, te meten hoe je klanten hierop reageren, hiervan te leren en daarop aan te passen, en weer te meten hoe klanten daar vervolgens reageren, itereer je van een plan A naar een plan B dat beter werkt. Of zoals startup goeroe Eric Ries in The Lean Startup het noemt: doorloop je de broodnodige cyclus van Build-Measure-Learn door continu je grootste onzekerheden en aannames over je oplossing te valideren.

Type experimenten
Bij het valideren van je meest risicovolle aannames kun je aan de volgende type experimenten denken.

- Uitlegvideo. Een goede manier om je product te testen is met een uitlegvideo over je product. De video is een showcase van functionaliteiten en vertelt hoe het werkt. Je hoeft geen cameraploeg in te huren, een iPhone en een voice-over op je slidedeck volstaan. En je ziet gelijk in de reacties wat je gebruikers van je product vinden. Dit was ook de methode van Dropbox. Ze maakten een uitlegvideo met daarin de functionaliteiten die Dropbox wilde maken en deelden dat met hun netwerk. Het resultaat? Van 5000 naar 750.000 signups in één dag! Een slimme en kostenefficiënte manier om hun product- en business model te valideren, nog voordat ze kosten maakten.
- Landingspagina. Met een landingspagina maak je je idee ook snel tastbaar. Kort gezegd is dit een pagina met maar één doel: het verkopen van jouw idee. Er zijn zo weinig mogelijk afleidingen (geen menu-items), alle content op de pagina heeft maar één doel: het product verkopen. Je meet of mensen klikken omdat ze meer informatie willen of echt al naar aankoopbuttons gaan. In samenwerking met HEMA hebben we bijvoorbeeld een concept uitgewerkt tot een dergelijke landingspagina. Hier hebben we de propositie toegelicht, USP’s gekozen en een prijsstrategie aangepast voor drie kanalen: website, e-mail en SEA. Bezoekers die zich inschreven voor een pilot, belden we op om erachter te komen wat hun aantrok in het abonnementsmodel. Zo kregen we direct waardevolle feedback.

Maak je experiment zo echt mogelijk
Welke testvorm je ook kiest, zorg er wel voor dat deze er aan de voorkant zo ‘echt’ mogelijk uitziet. En daar is een belangrijke reden voor. Als je mensen bijvoorbeeld vraagt of ze bereid zijn te betalen voor een abonnementsservice als oplossing, zegt misschien een groot deel: ‘ja’. Maar in de praktijk blijkt dit vaak toch anders te zijn. Dit komt door de ‘intention- behavior hap’, de intentie van mensen blijkt toch vaak anders te zijn dan hun uiteindelijke gedrag. Daarom is het belangrijk dat je prototype er zo echt mogelijk uitziet. Doet het dat niet, dan zullen mensen nooit hun ware gedrag laten zien en weet jij dus ook niet of je  een oplossing ontwerpt waar je klant echt op wacht. Fake it till you make it dus. Het mag, zolang je je klant aan het einde van de funnel maar uitlegt waarom je dit hebt gedaan. Succes!

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?

Geschreven door

No items found.
Podcast luisteren?
Check hem op je favoriete medium
Vrijblijvend sparren?

Kom maar door met die uitdagingen!

Bel met
Sacha
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.