Samen met SIDN 'vergroten van impact' onderdeel maken van je DNA

Samen met innovatieve ondernemers en organisaties zet Forty verandering om in vooruitgang. Hoe dat in praktijk vorm krijgt, toont de samenwerking met SIDN waarbij het continue doorontwikkelen van proposities centraal staat. We vroegen commercieel directeur van SIDN, Arjan Middelkoop, en Product Manager, Pim Pastoors, naar het hoe en wat van deze bijzondere samenwerking.

Datum
15/2/2022
Leestijd
3 min

Toen Arjan Middelkoop in 2016 bij SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) aan boord kwam als commercieel directeur, had hij een belangrijk doel: laten zien dat SIDN niet alleen de bewaker is van het .nl-domein, maar een innovatief bedrijf dat vanuit maatschappelijk perspectief nieuwe producten in nieuwe markten ontwikkeld om op die manier waarde toe te kunnen voegen. En dat betekende ook een omslag in werken. “Goed beheer van de .nl-zone is onze kerntaak. Die moet 100% gegarandeerd zijn. Maar als bredere internetspeler en partij in nieuwe markten moeten we ons om onze missie van een zorgeloos online bestaan voor iedereen waar te maken ook soms gedragen als een speedboot. Snel en wendbaar.”

En in het creëren van die wendbaarheid en het verkennen van nieuwe proposities spelen partners als Forty een belangrijke rol. Zo werkten SIDN en Forty aan een begrijpelijke security-dienst voor het mkb: #CyberSterk. Deze alles-in-één-oplossing voorziet in de behoefte bij ondernemers aan een begrijpelijke dienst die inzicht geeft in de kwetsbaarheden in hun bedrijfsnetwerk en -website. Niet met onbegrijpelijke technische termen, maar in heldere taal. Ook trok het Forty-team samen met SIDN op tijdens de ontwikkeling van IRMAconnect: een dienst waarmee online dienstverleners hun klanten makkelijke, veilig en privacyvriendelijke toegang kunnen bieden tot online dienstverlening van bedrijven. Daarnaast heeft Forty aan de basis gestaan van de doorontwikkeling van DBS (Domeinnaambewakingsservice) dat organisaties en bedrijven helpt snel potentiële phishingssites die lijken op hun merk te herkennen.

Een doorontwikkeling die hard nodig was, aldus Product Manager Pim Pastoors. “Toen we met de Domeinnaambewakingsservice begonnen, hadden we maar een handjevol klanten, maar gaandeweg dijde het klantenbestand van de dienst ‘stiekem’ steeds verder uit. En met meer klanten kwamen ook andere behoeftes. Daarnaast zagen we dat de aanpak van cybercriminelen veranderde. De fit begon uit het lood te raken.” En als dat gebeurt, kun je twee dingen doen: stilzitten en hopen dat wat je ooit hebt bedacht toch nog even de tand des tijds doorstaat of doorontwikkelen. SIDN koos met hulp van Forty voor het laatste, omdat ze relevant wil blijven voor de doelgroep en zich heeft gecommitteerd aan de missie om iedere klant een zorgeloos online bestaan te bieden.

Dus volgde er een intensief doorontwikkeltraject. Pastoors: “Via interviews met de bestaande afnemers hebben we eerst achterhaald wat wel en niet werkt. En waar hun behoeftes lagen. Die inzichten hebben geleid tot een nieuw ontwerp dat we getest hebben bij de doelgroep. Het ontwerp werd vervolgens een wireframe die we ook weer gevalideerd hebben en zo zijn we al itererend tot een nieuwe dienst gekomen met een nieuwe naam en nieuwe features: SIDN Merkbewaking. Een dienst die verder gaat dan DBS, en niet alleen vergelijkbare domeinnaamregistraties meldt, maar ook juridische ondersteuning en online content en het gebruik van logo’s door derden, aanbiedt.”

Dit continue valideren van aannames, ideeën en concepten bij klanten, is echt de toegevoegde waarde van Forty, meent Pastoors die blij is dat SIDN Merkbewaking nu weer echt aansluit bij de behoeftes van de doelgroep. “Forty stelt bij alles de doelgroep centraal. En alles wat die doelgroep denkt of doet, vertaalt Forty naar aannames die zij vervolgens ook weer toetst bij de doelgroep. Op die manier krijg je vertrouwen, niet alleen in het proces, maar ook of een idee echt kans van slagen heeft en aansluit bij de behoeftes van de doelgroep.”

En dat sluit naadloos aan bij de werkwijze van SIDN als het gaat om propositieontwikkeling, voegt Arjan Middelkoop toe. “Doorontwikkelen doen we bij SIDN altijd op de as van relevantie voor de doelgroep, match met SIDN en onderscheidend vermogen in de markt. Een proces kan starten vanuit de behoefte van de doelgroep of vanuit een technische kans die we zien. Of we nemen een belang in andere bedrijven om samen nieuwe markten te ontginnen zoals we in het verleden hebben gedaan. Maar welke route we ook kiezen, we doen alles stap voor stap, met de doelgroep, interne stakeholders en onze belangrijkste partners, de registrars altijd op korte afstand, zodat er bijtijds getweakt kan worden als dat nodig is.”

Dat is ook de enige manier om succesvol te innoveren, besluit hij. “Voor ons is het cruciaal om mensen, zowel intern als extern, mee te krijgen in het feit dat een stichting meer ondernemerschap toont. Ze zien ons toch als die betrouwbare bewaker van domeinnamen. Als je met die wetenschap te hard innoveert, levert dat weerstand op. Daarom werkt de manier die we hebben bewandeld met de DBS-doorontwikkeling, ook zo goed. Kleine stappen zetten in plaats van grote, slimme partners zoeken en continue valideren of iets echt waarde toevoegt. Het is echt onderdeel van ons DNA geworden."

Mock-up e-book Het Venture Building Playbook

Aanvraag formulier

He wat leuk! Je krijgt het e-book binnen 24 uur in je inbox 🤗
Oh jeetje, er ging iets niet goed.. Kan je het opnieuw proberen?

Geschreven door

Matthijs Wijnands
Innovation strategist
Podcast luisteren?
Check hem op je favoriete medium
Vrijblijvend sparren?

Kom maar door met die uitdagingen!

Bel met
Sacha
Terug naar overzicht
Overzicht cases Forty innnovatie
Balkje om te klikken op dienst, case of verhaal over innovatie en Venture Building. Blauwe lijn.