Voor de tweede podcast interviewen we een echte zebra: Sabine Ottervanger is met haar onderneming op zoek naar de manier om groei en impact te combineren.
Maar hoe zorg je voor een financieel gezond model zonder je kernwaarden uit het oog te verliezen? En hoe kan het dat mensen zeggen dat ze ergens heel erg behoefte aan hebben, maar er in de markt nog nauwelijks duidelijke oplossingen zijn? In deze aflevering nemen we je mee in het verhaal van een ondernemer die op het punt staat om flink te gaan groeien. We leren over de vele lessen, maar ook de onzekerheden waar je ook na een succesvolle eerste pilot nog mee om moet gaan.
Sabine begon haar onderneming na een eenvoudige observatie: ouders hebben vaak geen tijd om tweedehands kinderspullen te verkopen of te kopen, hoewel de behoefte groot is. Ze begon met een enquête om de doelgroep te begrijpen. De positieve reacties die ze ontving, gaven haar het vertrouwen om door te gaan.
"Na drie maanden had ik genoeg gevoel om verder te gaan. Ik sprak met veel mensen en hield een online enquête waar honderden mensen aan meededen. Hun enthousiasme overtuigde me dat er een echte behoefte was." - Sabine
Maar het zette haar ook aan het twijfelen. Als er zoveel behoefte was, waarom was er dan nog geen passende oplossing? Nu, een paar jaar later, snapt ze dat wel. Het verdienmodel en de haalbaarheid van de dienst is een stuk ingewikkelder dan het in de eerste instantie klinkt. Toch stimuleerde de bevestiging in de behoefte haar om door te zetten
Haar doel is helder: ze wil de levenscyclus van kinderkleding verlengen. Een strategie die wij als Forty vaker zien als mensen nieuwe of aangepaste circulaire proposities willen lanceren. Door dit voor jonge ouders te doen krijg je niet alleen deze doelgroep mee in het duurzame verhaal, je maakt ook impact op de mindset van de nieuwste generatie: tweedehands is niet minderwaardig.
Door zich zo te focussen op de impact geeft ze wel toe dat het verdienmodel het eerste jaar minder prioriteit kreeg. Als ze een les zou kunnen meegeven aan zichzelf van twee jaar terug zou dat toch zijn om echt te kijken naar die groeimogelijkheden.
“Als ik terugkijk, denk ik, we hadden toch eerder echt scherper op dat verdienmodel moeten zitten.” - Sabine
In deze podcast leer je waardevolle lessen over innovatie en ondernemerschap. Hier alvast een aantal voor je opgesomd:
Door te begrijpen dat het verkopen van kleding niet alleen een economische kwestie is maar ook een emotionele, kun je je doelgroep veel beter bedienen. Zo vinden ouders het moeilijk om een kledingstuk weg te doen waar hun kind aan gehecht is, maar een leuke plek vinden waar het goed gebruikt wordt verzacht de pijn.
Sabine kwam erachter dat er verschillen zijn in de behoefte van klanten in de stad en klanten in meer rurale gebieden. In een dorp is het veel makkelijker om iets even aan de deur te hangen voor een ander om op te halen, terwijl dat in een stad als Amsterdam niet werkt. Toch kwam het lokale aspect van het idee echt naar voren in interviews, dus kreeg het business model twee varianten!
Mensen willen het beste voor hun kind. Waar je als duurzaam alternatief vooral op concurreert is het enorme aanbod van reguliere retailers. Sabine moest er dus met haar platform voor zorgen dat moeders en vaders een passend item voor hun kind konden vinden, want na 2 keer misgrijpen haken de meeste af.
Deze podcast biedt een schat aan inzichten voor iedereen die zich bezig houdt met innovatie en ondernemerschap. Of je nu een manager bent die op zoek is naar groei of een ondernemer bent die impact wil maken.
Laat je inspireren door de uitdagingen en successen van Sabine Ottervanger en pas deze lessen toe op je eigen innovatieve reis.
Kom maar door met die uitdagingen!