Het testen van je business model is een belangrijke stap voor iedereen die een nieuw concept wil lanceren. Maar hoe weet je zo snel mogelijk dat jouw concept genoeg potentie heeft om in te investeren? Dit is waar wij de business model stress-test voor gebruiken.
Een business model stress-test helpt je om zo snel mogelijk erachter te komen of je model de moeite waard is om tijd, energie en geld in te steken. Deze test voer je al uit voordat je je doelgroep hebt gesproken. Door van één idee een variëteit van businessmodellen te maken kan je divergeren en de verschillende richtingen beoordelen. Elke variatie check je vervolgens snel maar uitgebreid op vier essentiële gebieden: wenselijkheid, levensvatbaarheid, haalbaarheid en impact. Ze hebben allemaal een andere, unieke manier om op zoek te gaan naar de sterke en zwakke punten van je concept. Hierdoor maak je in het eerste stadium al de juiste keuzes voor welke richting je op gaat en welke vragen je nog moet beantwoorden in het proces tot je met je nieuwe propositie een plek op de markt kan veroveren.
We nemen je mee door deze vier verschillende stress-testen en gaan vervolgens dieper in op het nieuwste onderdeel ‘impact’.
Hoewel de stress-test al vaker wordt gebruikt met de drie eerste onderdelen, voegen wij daar een vierde aan toe. De impact die je nieuwe propositie heeft, gaat namelijk een steeds belangrijkere rol spelen bij de acceptatie van je doelgroep.
We testen dit door verschillende variaties van je business model te bedenken en deze met elkaar te vergelijken. Om de impact van een business model te beschrijven, kun je het Impact Canvas gebruiken. Dit canvas helpt je om zowel de positieve als negatieve effecten van productie, gebruik en maatschappelijke verandering in kaart te brengen:
Wanneer je voor alle variaties van je business model een canvas hebt ingevuld, maak je deze concreet door de belangrijkste elementen samen te vatten in Impact Statements. Een Impact Statement is dus eigenlijk een beknopte weergave van de duurzame en sociale impact van je concept. De statements helpen je om de businessmodellen met elkaar te vergelijken en een keuze te maken met welke je verder wilt gaan. Download hieronder het format dat je helpt om het Impact Statement op te stellen. Een voorbeeld van Swapfiets is: “Swapfiets streeft naar meer leefbare Europese steden, een 100% circulaire productlijn en wil in 2025 klimaatneutraal zijn.”
Gebruik deze inzichten om je businessmodel grondig te evalueren en de beste variant te kiezen. Wil jij het Impact Canvas en Impact Statement los gebruiken? Download ze met de knop hieronder. Wil je meer weten over de Business Model Stress-test in het algemeen? Neem dan contact op!